Sähköauto

Sähköautoksi sanotaan autoa, joka saa liike-energiansa sähkömoottorista kokonaan tai ainakin osittain. Täyssähköauto toimii täysin sähköllä. Ladattavassa hybridiautossa on sekä poltto- että sähkömoottori. Akun tyhjentyessä ladattava hybridiauto alkaa kulkemaan sähkömoottorin sijaan polttomoottorin voimin.

Luettuasi tämän artikkelin, tiedät sähköautoista lisää ja osaat valita itsellesi seuraavaksi sinulle parhaiten sopivan ekoauton olipa se sitten sähköauto, kaasuauto tai tulevaisuudessa vetyauto.

Sähköauto on latauksessa julkisessa maksullisella latauspisteellä.

Sähköauton lataaminen

Sähköauto toimii ja kulkee sataprosenttisesti sähköllä. Auton voi ladata latauspisteestä kotona tai erillisellä latauspaikalla. Erillisiä latauspaikkoja on tavanomaisesti kauppojen ja huoltoasemien piha-alueilla. Kotona tavallisesta pistorasiasta ladattaessa akun latausaika on useita tunteja ja auto onkin järkevä ladata esimerkiksi öiseen aikaan. Pikalatureilla  80 prosentin lataustason voi saavuttaa jopa puolessa tunnissa.

Sähköauton lataus onnistuu myös tavallisesta pistorasiasta, mutta lataaminen on hitaampaa kuin latausasemasta, eivätkä ainakaan sähköyhtiöt, autonvalmistajat ja latausasemien myyjät sitä suosittele. Tavallisia pistorasioita ei ole suunniteltu auton latauksen vaatimille pitkäkestoisille ja suurille sähkövirroille.

Helppoa lataamista

Täyssähköauto ja ladattava hybridi ladataan samalla tavalla. Käytännössä lataus on niinkin yksinkertaista kuin kytke latauskaapeli pistorasiaan ja odota auton latautumista.

Totu odottelemaan

Sähköauton latauksen yhteydessä puhutaan monesti odottamisesta erityisesti, jos olet matkalla tai muuten tien päällä ja sinun tarvitsee ladata autoa. Varsin usein tien päällä ollessa sähköauto ladataan huoltoaseman pihassa ja odotellessa käydään juomassa kahvit tai syömässä. Haasteena tässä on pikalatausasemien määrä. Latausverkoston kasvu ei ole samassa vauhdissa verrattuna sähköautojen määrän kasvuun. Yhä useammin saatat joutua odottamaan huoltoaseman pihassa jo lataamaan pääsyä ja sen jälkeen vielä itse auton latautumista. Kehitys menee kuitenkin eteenpäin tässäkin. Tulevaisuudessa tilanne on toivottavasti parempi ja odottelua olisi vähemmän.

Pakkanen pidentää latausaikaa

Kylmä akku latautuu hitaasti, kun se vastaanottaa heikommin virtaa kuin lämmin akku. Tämä pidentää sähköauton latausaikaa merkittävästi. Jos sinulla on mahdollisuus pitää autoa tallissa tai hallissa, niin pidä ja lataa autoa lämpimässä. Sähköautoa, jossa akun varaustaso on alhainen, ei suositella jätettäväksi kylmään pitkäksi aikaa.

Kuinka paljon sähköauton lataaminen maksaa?

Sähköauton lataamisen kustannukset voidaan laskea kertomalla akun kapasiteetti sähkökustannuksilla. Ladatessasi autoa kotona, kustannukset riippuvat sähkösopimuksestasi, asuinpaikastasi ja vuodenajasta.

Jotkut kauppojen, huoltoasemien tai muiden yritysten piha-alueiden latauspaikat ovat ilmaisia markkinointitempauksen johdosta ja yritykset houkuttelevat ilmaisella latauksella asiakkaita. Sähköauton latausaikana auton omistaja käyttää yrityksen palveluita ja maksaa niistä. Samalla hän tulee maksaneensa myös mahdollisen ilmaisen tankkauksen. Ilmaiset latauspisteet ovat olleet viime aikoina vähenemään päin sähkön hinnan noustessa.

Sähköauton toimintamatka

Sähköautojen toimintamatka ja puhekielessä myös range puhuttaa kovasti sähköautoilijoita ja sähköautoa harkitsevia. Täyssähköautossa on tehokkaampi akku kuin ladattavassa hybridiautossa. Täyssähköautojen toimintamatka yhdellä latauksella on parhaimmillaan satoja kilometrejä. Ladattavalla hybridillä pääsee sähköllä vastaavasti kymmeniä kilometrejä, mutta akkujen tyhjetessä matka jatkuu polttomoottorilla, niin pitkään kuin bensaa tai dieseliä riittää, mutta se ei ole enää sähköautoilua sanan varsinaisessa merkityksessä. Autonvalmistajan ilmoittavat toimintamatkat ovat saavutettavissa erittäin taloudellisella ajotyylillä ja ihanneolosuhteissa, joten niihin on syytä suhtautua pienellä varauksella.

Pakkanen lyhentää toimintamatkaa

Kylmissä olosuhteissa toimintamatka sähköllä on osoittautunut käytännössä huomattavasti lyhyemmäksi. Toki akut ovat kehittyneet ja kehittyvät tulevaisuudessa koko ajan. Akkua ladatessa on mahdollista lämmittää auton ohjaamoa samalla, niin auton lämmittämiseen ei kulu ajon aikana ylimääräistä sähköä, vaan sitä riittää pidempään toimintamatkaan.

Toimintamatkaan vaikuttaa merkittävästi myös ajotyylisi. Mitä agressiivisemmin ajat sen nopeammin akku kuluu ja sitä lyhyempi toimintamatkasi on.

Kylmällä ilmalla sähköä kuluu autoillessa enemmän monestakin syystä. Talvirenkaiden vierintävastus on suurempi, ilmanvastus on pakkasella korkeampi ja esimerkiksi auton sisätilan lämmitys kuluttaa sähköä, jolloin on sähköauton toimintamatka jää väistämättä lyhyemmäksi kuin esimerkiksi kesäaikaan. Mitä kovempi pakkanen on, sen lyhyemmäksi sähköauton toimintamatka jää.


Oletko kiinnostunut ostamaan kaasuauton tai kilpailuttamaan autosi vakuutukset?