Rallipomo Jari-Matti Latvala vakuuttui vedyn voimasta.

Toyota vetyautot

Entinen rallitähti ja nykyinen Toyotan rallipomo osallistui Fujin 24 tunnin kisaan Toyotalla, jossa oli käytössä vetymoottori. Toyotalla vetymoottorin kehitystyö on nyt kiivasta ja vuodessa vetymoottorin suorituskykyä oli saatu parannettua jopa 30 prosenttia tehon ja ajomatkan osalta.

Vedyssä on tulevaisuus

Latvala uskoo, että vety on sähkön sijaan tulevaisuuden polttoaine rallissa. Latvalan mukaan ajaessa vetymoottorin eroa ei tavalliseen kilpa-auton moottoriin huomannut. Moottorin käyntiääni oli hiljaisempi ja pakoputkesta ei tullut mitään, Latvala kommentoi.

Latvala kertoi, että vetymoottorissa polttoaine on nestemäisessä muodossa ja tankilla piti käydä 13 kierroksen välein. Vety on normaalia bensaa kevyempää.

Toyota kehittää vetyteknologiaa

Toyota satsaa vetyteknologian kehittämiseen siviilipuolella. Toyotan kehittämä vetyauto on Mirai.  Vetyä käytetään Japanissa jo joukkoliikenteessä. Toyotan tekemä kehitystyö näkyy tulevaisuudessa myös kilpa-autoissa vetymoottoreiden toimintakykyn parantumisena. Autourheilussa moottoreilta toki vaaditaan paljon enemmän kuin tavallisilta henkilöauton moottorilta.

Alkuperäisen jutun voit lukea täältä.

Toyota Mirai on vetyauto
Toyota on kehittänyt vetymoottoreita jo pitkään ja Toyotan vetyauto on Mirai

Oletko kiinnostunut ostamaan kaasuauton tai kilpailuttamaan autosi vakuutukset?